Nathalie Beenen nieuwe programmadirecteur Mentaal Gezond Midden Nederland

Per 1 april start Nathalie Beenen als programmadirecteur van Mentaal Gezond Midden Nederland (MGMN). We stellen haar alvast aan je voor. In haar nieuwe rol werkt Nathalie samen met partners uit zorg, sociaal domein en gemeenten aan de transformatie van de mentale gezondheidszorg in onze regio.

Foto van Nathalie Beenen

Nathalie brengt een brede ervaring mee in complexe maatschappelijke vraagstukken. Ze studeerde arbeids- en organisatiepsychologie en werkte eerder onder andere bij de Rijksoverheid en de Nederlandse ggz. Daar hield zij zich de afgelopen jaren intensief bezig met de landelijke zorgakkoorden, zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord.

“De afgelopen jaren heb ik vooral landelijk gewerkt aan het uitdenken van nieuwe samenwerkingsvormen in de zorg,” vertelt Nathalie. “Maar ik merkte dat ik ook graag wil ervaren hoe dat in de praktijk uitpakt. De regio is de plek waar plannen echt tot leven komen.”

“De regio is de plek waar plannen echt tot leven komen.”

Verbinding als werkwijze

In haar werk zoekt Nathalie bewust de samenwerking op. Complexe vraagstukken met veel betrokken partijen geven haar energie.

“Wat mij typeert, is dat ik graag werk aan ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken waar veel belangen samenkomen,” zegt ze. “Mijn kracht ligt in het verbinden van partijen. Vaak hebben organisaties verschillende belangen, maar er is altijd ook een gezamenlijk doel. Door dat centraal te stellen, kun je echt samen vooruitkomen.”

“Mijn kracht ligt in het verbinden van partijen en samen vooruitkomen.”

Die verbindende rol ziet ze ook voor zichzelf binnen MGMN. Het programma brengt tientallen organisaties uit de regio samen rond de ambitie om mentale gezondheid te versterken en de zorg toegankelijk te houden.

Van plannen naar praktijk

Voor Nathalie is het belangrijk dat de ambities uit het regionale transformatieplan ook daadwerkelijk zichtbaar worden in de praktijk.

“Ik hoop dat we de komende tijd concrete stappen zetten, bijvoorbeeld met het Verkennend Gesprek, digitale zelfhulp en laagdrempelige steunpunten. Maar minstens zo belangrijk vind ik dat partners elkaar blijven vinden en samen de beweging maken.”

“Ik kijk ernaar uit om alle betrokken organisaties te leren kennen”

De komende periode wil Nathalie vooral veel partners in de regio ontmoeten.

“Ik kijk ernaar uit om alle betrokken organisaties te leren kennen en samen te ontdekken wat er nodig is om deze beweging verder te brengen. Want uiteindelijk doen we dit om Nederland – en onze regio – mentaal gezonder te maken.”

De komende maanden gaat Nathalie langs bij verschillende partners om kennis te maken.

Stuur een bericht aan Mentaal Gezond Midden Nederland

    Meld je aan voor updates over Mentaal Gezond Midden Nederland